Vespa Club Groningen Menu

Over Ons

(comments are closed)

Onze Geschiedenis

De Vespa Club Groningen kent een geschiedenis die uit twee periodes bestaat: Het eerste deel speelt zich af vanaf eind jaren 50 tot de jaren 70, tijdens de grote bloeiperiode van het Vespa rijden in Nederland. Het tweede deel loopt vanaf 1985 tot heden.

Deel 1: 1958 – 1970

Vespa-2kl

De Vespa als levensstijl

De oorspronkelijke Vespa Club Groningen werd opgericht in 1958. Erg veel is er niet meer bekend over die begintijd.
Voor de meeste Vespa rijders van toen was de Vespa hun enige gemotoriseerde vervoermiddel. Het was nog niet de tijd dat de auto voor iedereen beschikbaar was, zoals tegenwoordig. Het waren vaak ook jonge mensen die voor de Vespa kozen, al waren er vanzelfsprekend ook ouderen.
Het was vaak ook een bewuste keuze om Vespa te rijden. Vespa rijden behoorde voor velen bij een bepaalde levensstijl. De clubleden waren in die tijd erg bij hun club betrokken en bij een rit was dikwijls meer dan de helft van alle leden van de club aanwezig. Ook schrok men niet terug voor verre afstanden, bijvoorbeeld clubritten tot diep in Duitsland, België en Luxemburg en individuele tochten en vakanties tot in Zuid-Frankrijk, Italië en Joegoslavië.

De klad kwam erin

Vanaf 1970 kwam de klad in het Vespa rijden. De auto kwam binnen bereik en de Vespa werd vaak verkocht of eenvoudig terzijde gezet. Het budget was voor velen krap, de scooter kostte wel verzekering, belasting en stalling. Vele Vespa’s verdwenen uiteindelijk naar de schroothoop. Gelukkig bleven echter ook velen bewaard en kwamen zo’n 20 jaar later weer tevoorschijn uit schuurtjes e.d. om vervolgens met liefde gerestaureerd te worden en daarna als een kleinood gekoesterd.

De Vespa was echter zelf niet verdwenen en werd al die jaren nog steeds geproduceerd door Piaggio in Pontedera-Italië.

Deel 2: 1985 – heden

Vespa-3

De reünie

Een grote reünie kwam er in 1985, oude en nieuwe Vespa Club leden ontmoeten elkaar. De toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Jaap Scherpenhuizen – ook een oud-Vespa rijder – verleende de reünie door zijn aanwezigheid en toespraak extra bekendheid. We haalden ruimschoots de pers en nog in het najaar werd de Vespa Club Groningen opnieuw opgericht.

Nieuwe Vespa Club

De nieuwe Vespa Club Groningen groeide daarop als kool. We zaten uiteindelijk ruim boven de 200 leden. We werden weer de “kilometervreters” van alle Nederlandse Vespa clubs. Vanaf 1985 werden bijvoorbeeld alle Eurovespa’s bezocht door delegaties van de Vespa Club Groningen. Eurovespa is een internationaal Vespa evenement, dat jaarlijks ergens in Europa – vaak Zuid Europa – wordt gehouden en waar tegenwoordig tot zo’n 3000 deelnemers aanwezig zijn. Vaak behoorden we tot de grootste afvaardigingen en diverse malen wonnen we de hoofdprijs in het Corso. Als voorlopig hoogtepunt in het bestaan van de Vespa Club Groningen is het Eurovespa 1998 in Groningen.

Doel van de club:

VPGbutton_kl
Het organiseren van velerlij activiteiten. Onder deze activiteiten vallen o.a.

1. De ritten welke worden uitgezet in de noordelijke provincies, per rit ongeveer 100 km
  2. De sleutelmiddagen, onder deskundige leiding kunnen reparaties plaats vinden in de  wekplaats.
  3. De jaarlijkse feestavond
  4. Het gezamenlijk bezoeken van oldtimer manifestaties
  5. Het meedoen aan oldtimer ritten voor Vespa,s van 25 jaar en ouder
  6. enz.

Mocht u meer willen weten over de Vespa Club Groningen of zich als lid op willen geven, dan kunt u altijd terecht bij de ledenadministratie via onze Contact pagina.